domingo, 26 de mayo de 2013

Rebel i el Caos

Un dels alumnes més destacats de Jean-Batiste Lully, Jean Féry Rebel va descriure com escometre la tasca de representar musicalment el Caos: "Em vaig atrevir a descriure el vincle entre la idea de la confusió dels elements i la confusió en l'harmonia. Em aventurar a fer escoltar primer tots els sons junts o més aviat, totes les notes de l'octava unides en un
únic so ".
Així va néixer el primer clúster tonal (acord musical compost de semitons cromàtics consecutius diferents) de la història musical d'Occident!. El tema del Caos és repetit set vegades al llarg del moviment, i cada vegada que apareix, la lluita entre els elements va disminuint en intensitat. El Caos conclou en una perfecta consonància (una octava).

http://www.youtube.com/embed/VK13g3twALc?list=PL0604246367B0F801

Rebel també dóna el seu nom a aquesta formació de música barroca de gran qualitat...

http://www.youtube.com/embed/GZ776ai4ccE

miércoles, 22 de mayo de 2013

L'Acord Tristan. Richard Wagner.

L'Acord de Tristan és un acord format per les notes fa, si, re i sol . En general, també es denomina així a qualsevol acord format amb els mateixos intervals musicals, encara en altres tonalitats: partint de la nota més greu (fa), una quarta augmentada (si), una sisena augmentada (re ) i una novena augmentada (sol ).

Es tracta del primer acord que s'escolta en el moviment langsam und schmachtend (lent i llanguint) de l'òpera Tristan i Isolda. En l'època de l'estrena, es va considerar innovador i atrevit iniciar una obra musical amb aquest acord dissonant, i en conseqüència va passar a la història amb el nom de la composició de Richard Wagner.



[Dono les gràcies en aquesta data tan significativa -El bicentenari del naixement de Richard Wagner- al Juan José Olives Palenzuela que va ser el meu professor d'Història de la Música de l'Art i de l'Estètica Musical al CSMM de Barcelona i que em va obrir els camins cap a la nova música]

sábado, 4 de mayo de 2013

El compositor oblidat

Alessandro Scarlatti va ser un dels creadors de l'estil napolità d'òpera que va predominar durant el segle XVIII i el primer compositor d'òpera que va diferenciar amb precisió els estils de l'ària i del recitatiu en els seus drames per musica com deia a les seves obres. Les obertures napolitanes van seguir des de llavors la pauta marcada per Scarlatti. Estan formades per tres moviments (ràpid, lent i ràpid). Va incloure l'ària da capo s'estructura en tres parts (ABA) que va predominar en l'òpera del segle XVIII. Va ampliar l'orquestració operística amb trompetes, oboès, flautes, trompes i corda. Totes aquestes innovacions van donar una forma més rígida a les seves obres, contrastant amb la llibertat que exhibeixen les que Claudio Monteverdi va compondre cent anys abans. Es conserven unes 70 òperes de Scarlatti i durant el segle XX s'han començat novament a programar, després de més de dos-cents anys d'oblit. Els seus més de 600 cantates contenen nombroses innovacions harmòniques que en conjunt van representar un avanç per a la música del seu temps.